Wednesday 5 August 2015

Sekadar Catatan Diri Dan Ingatan..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

(Image dari Internet)
Catatan ini hanyalah sekadar untuk ingatan dan pesanan diri sendiri, agar mampu menjadi hamba-Nya yang jauh dari apa yang dimurkai dalam masa yang sama mengurangkan dosa-dosa dalam diri. Insyallah.. Bila direnungkan dan dimuhasabah diri, rupanya masih banyak yang perlu aku perbaiki. Samada cara berfikir, bertindak dan memberi respon terhadap keadaan sekeliling. Kadang bila direnungkan diri ini, terlalu banyak kesilapan ku sebagai hamba-Nya dan banyak yang perlu aku perbaiki dalam perhubungan sesama hamba-hamba Nya. Samada dari segi perbuatan dan juga pertuturan. Mungkin sudah banyak hati yang tersinggung dan terasa dengan diri ini samada aku sedar atau tidak. Ya Allah ampunkanlah aku.. Dan Kau bukakanlah hati hamba-hamba Mu supaya memaafkan segala salah silap dan keterlanjuran ku. Kadang dalam sedar dan tidak seringkali diri persoalkan tentang perbuatan,tindak tanduk, keputusan seseorang tetapi aku lupa aku sepatutnya meletakkan diriku ditempatnya sebelum berkata dan menilai apa-apa. Dan lebih baik diam dari  berkata apa-apa sebab kita tidak tahu keadaan sebenarnya. Dan selalulah meletakkan diri ini ditempat orang lain sebelum menilai dan berkata. Seharusnya lebih berhati-hati dalam berbuat dan berkata sesuatu. Subahanallah.. Hitamnya hatiku.. Aku juga mudah hilang kawalan diri dalam marah. Dan sering kali menyesal selepas tindakan. Sepatutnya sebagai hamba-Nya aku harus meletakkan kesalahan diri sendiri dulu dan memohon maaf terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu biarpun diri kita benar, biasakan memohon maaf dan mengakui kesalahan dengan merendah diri. Itulah sifat Nabi. Dengan itu secara automatik sifat kehambaan akan masuk dalam diri. Aduh.. Lemahnya iman ku.. 
(Image dari Internet)

Ya Allah Engkau bimbinglah hati ini,
Engkau bimbinglah daku dalam setiap perbuatan dan gerak hatiku ini..
Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah..
(Tiba-tiba terasa sayu hati ini kerana terasa masih jauh dari Nur Allah..)
Aku hamba biasa terkadang emosi mengatasi segalanya,
Maka Engkau pimpin dan bimbinglah Daku Ya Allah.....
Astaghfirullah al azeem...
Astaghfirullah al azeem...
Astaghfirullah al azeem..

0 comments:

Post a Comment

 

.. Amni Arica Faizali .. Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template